Welcome to the forum 👋, Guest

To access the forum content and all our services, you must register or log in to the forum. Becoming a member of the forum is completely free.

  • PËRSHËNDETJE VIZITOR!

    Nëse ju shfaqet ky mesazh do të thotë se ju nuk jeni regjistruar akoma. Anëtarët e rregjistruar kanë privilegjin të marrin pjesë në tema të ndryshme si dhe të komunikojnë me anëtarët e tjerë. Bëhu pjesë e forumit Netedy.com duke u REGJISTRUAR këtu ose nëse ke një llogari KYCU. Komunikim alternative i ketij forumi me vajza dhe djem nga te gjithe trevat shqiptare? Hyr ne: CHAT SHQIP.

Pse është kaq e vështirë të ndërtosh një Utopi?

Lina

NeTeDy.com ?
STAFF
Adm Nt2
Regjistruar më
Tet 30, 2020
Mesazhe
45,731

Pse është kaq e vështirë të ndërtosh një Utopi?​


u.png


Zbulimi i kohëve të fundit i ‘The Line in Neom’ një megastrukturë 172 km e gjatë, gjysmë kilometër e gjatë dhe 200 m e gjerë, me xhami të pasqyruar dhe duke ndarë në dysh shkretëtirat e Arabisë Saudite veriperëndimore ka ringjallur spektrin e eksperimentit monumental urban.

Por skemat e mëdha urbane, të pasura me struktura spektakolare, kanë qenë simbol i pushtetit që në lashtësi. Skemat radikale të rindërtimit qofshin të shkaktuara nga politika apo estetika sollën në jetë vizione të tilla si Parisi i Georges-Eugène Haussmann dhe Nju Delhi i Sir Edwin Lutyens, duke çimentuar lidhjen midis pushtetit dhe fuqisë qytetare. Drejtuesit kryesorë të shekullit të 20-të ishin lufta dhe buldozerët, këta të fundit zakonisht i ndiqnin të nxehtët pas të parëve.

Lufta, në veçanti Lufta e Dytë Botërore, përkoi me vizionin modernist të rinovimit dhe rishpikjes në emër të barazisë më të mirë shoqërore. Sa e suksesshme kjo ishte shumë e varur nga fati dhe vendndodhja, por kulmi i lëvizjes ishte koha e favorshme për të përkuar me nevojën urgjente të Evropës për rindërtim. Epoka moderniste ishte e mbushur me plane madhështore për hapësira madhështore, të udhëhequr nga zëra solo dhe vizionarë të bindur për gjenialitetin e tyre dhe kuptimin e lindur të kompleksitetit të panumërt, të shumëfishtë të planifikimit urban. Disa breza “mjeshtrash” u përpoqën të riformonin horizontet e shekullit të 20-të me vizionet e tyre personale.

Nga obsesioni i përjetshëm i Frank Lloyd Wright, Broadacre City, tek koncepti Ville Radieuse i Le Corbusier i vitit 1930, tek Kupola e Nju Jorkut mbi Manhatan të Buckminster Fuller në vitin 1959, arkitektët dhe projektuesit menduan shumë.

Arkitektët nuk pushuan kurrë së ëndërruari, duke dalë përfundimisht me një seri bashkimesh të gjera, të pavarura që gjoja vendosën arkitekturën megastrukturore në shërbim të shoqërisë.
w800_q80.jpg


Vizioni i Le Corbusier ishte veçanërisht me ndikim, ai hapi rrugën për kryeqytetin e ri brazilian, Brasília, i planifikuar nga Lúcio Costa, Oscar Niemeyer dhe Joaquim Cardozo por fatmirësisht nuk u realizua kurrë. Ville Radieuse bëri thirrje që njësitë e banimit të përqendrohen në blloqe shumëkatëshe të rrethuara me park, duke ruajtur dendësinë e një qyteti tradicional duke maksimizuar hapësirat e gjelbra. Në periudha të ndryshme, arkitekti ikonoklastik sugjeroi se njësitë e tij të banimit mund të zëvendësonin në mënyrë të dobishme copa të mëdha të Parisit dhe Manhatanit, madje duke ndërtuar disa blloqe prototipe, veçanërisht Unité d’habitation në Marsejë, për të ilustruar se çfarë duhet të duhet një bllok banimi i madh dhe i pavarur. Të pakënaqur për trashëgiminë e tij, imituesit e tij morën vetëm një pjesë të planit të tij si frymëzim, katin e lartë dhe përdorën parkun e gjerë si hapësirë për të ndërtuar më shumë prej tyre.

Për fat të keq, vizioni i shoqërisë që ata po përpiqeshin t’i shërbenin ishte i përqendruar te makina dhe para-digjital. Këto propozime vazhduan ta shpërndanin këtë ekuacion të shtrembëruar fatalisht në mënyra që ndjehen thellësisht të pakëndshme për ndjeshmëritë moderne.

Projektet spekulative të epokës përfshijnë planin e Kenzō Tange për Tokion, i zhvilluar së bashku me Kisho Kurokawa dhe Arata Isozaki në vitin 1960, i cili parashikonte përhapjen e qytetit në Gjirin e Tokios një ndarje strikte e zonave të biznesit dhe banimit dhe autostradave të ndërlidhura dhe hekurudhave të lehta të lidhura.


w800_q80.jpg


Në Nju Jork, autostrada e Lower Manhattan e arkitektit Paul Rudolph propozoi të drejtat e ajrit mbi autostradë si një hapësirë për zhvillim, duke parashikuar një superstrukturë betoni të gjarpëruar dhe të grumbulluar që kalon nëpër qytet. Në MB, kompania Pilkington sponsorizoi një vizion nga modernisti Sir Geoffrey Jellicoe. Motopia ishte një qytet kopsht i veshur me një rrjet ndërtesash, të gjitha me autostrada në çatinë e tyre. Kryqëzimet u shënuan me ndërtesa rrethore poshtë rrethrrotullimeve.

Tema e Motopia-s për një plan gjithëpërfshirës ishte të paktën duke u kthyer në satirë, duke pranuar pamundësinë e një ndërmarrjeje të tillë. Megjithatë, planifikuesit nga e gjithë bota këmbëngulën për të imponuar rrugë dhe infrastrukturë të reja në qytetet tashmë të rrëmujshme. Gjysmë shekulli më vonë, është pranuar gjerësisht se makina veçanërisht makina e transportuar nga autostrada nuk ka vend në një qytet të dendur dhe të shëtitshëm.

Megjithëse skemat u zhvilluan kudo nga Londra në Boston, më të frikshmet u penguan nga një përzierje e grupeve të shqetësuara qytetare, kostot shkatërruese duke lënë vetëm mbetjet e këtyre monumenteve të automobilave për të prishur qytetet anembanë botës, nga autostradat e ngurta të Londrës, rruga, tunele nën Madrid, ose rrugë të shpejta të shkatërruara prej kohësh në San Francisko.

50 vjet në krijim, “City” ka krijuar një mit të qëndrueshëm brenda botës së artit.
Botët e imagjinuara spektakolare të Corb, Lloyd Wright dhe të tjerë folën shumë për besimin e palëkundur të këtyre burrave në aftësitë e tyre për të diktuar se si të tjerët duhet të jetojnë jetën e tyre. Këto vizione urbane ishin patriarkale dhe teknokratike dhe në fund të fundit diktatoriale, megjithë rimesimin e tyre të natyrës organike duke ruajtur planifikimin. Corb përfundimisht arriti të realizojë ëndrrat e tij të planifikimit në qytetin indian të Chandigarh, duke punuar së bashku me Pierre Jeanneret dhe arkitektët britanikë Maxwell Fry dhe Jane Drew. Vizionet e tij të gjera për Algjerin dhe Parisin ishin një plumb i shmangur dhe mbetën në tabelën e vizatimit.

Po kështu, Lloyd Wright nuk ndërtoi kurrë asgjë në shkallën e qytetit Broadacre ose planet e tij ambicioze për Bagdadin. Megjithatë, amerikani solli vizionin e tij të jashtëzakonshëm në çdo një nga më shumë se 500 projektet që ai përfundoi gjatë karrierës së tij shtatë dekadash ndërtesa historike pothuajse sa një qytet i vogël. Megaqyteti duhet të ishte braktisur, një fillesë dizajni tërësisht e diskredituar që e pa të arsyeshme të filtronte kompleksitetin masiv përmes egos dhe miteve të krijuesve të tij. Por nuk ishte. Neom me sa duket na ka sjellë rrethin e plotë.

Gama e fundit e rendereve luksoze kinematografike në shtrirjen e tyre, karrem për Oscar në ambicien e tyre fiktive përkoi me përfundimin e një qyteti tjetër vizionar në një kontinent tjetër. Ky qytet, megjithatë, nuk ishte menduar kurrë si një metropol i gjallë. “City” është një grumbull shkëmbor, betoni dhe rëre, gati 2 km katrore peisazh i shpërthyer dhe i skalitur në formën e një sheshi urban të pacënuar, por të zbrazët dhe të braktisur për një qytetërim të paemërtuar. 50 vjet në krijim, “City” ka bërë një izolim të krijuesit të tij dhe ka krijuar një mit të qëndrueshëm brenda botës së artit.

“City” është i pacënuar dhe Heizer do të sigurojë që ai të mbetet i tillë. Çdo ditë, vetëm gjashtë njerëz me fat do t’i përjetojnë vetë këto monolite të zymta dhe kënde të huaja. Vepra kthehet në vizatimet dhe modelet e pajetë të superqyteteve puriste moderniste, ku jeta bie në sy vetëm nga mungesa e saj. Shkëmbi i pasqyruar i Neom është e kombinuar me pamje të brendshme ekzotike imagjinare që duken si e ardhmja retro e zbehtë e Syd Mead, e ndërthurur me bimësinë e harlisur me diell të Thomas Kinkade. Është një qytet video-lojëash, asgjë më pak, i krijuar për të tërhequr vëmendjen e një brezi të rritur në botë virtuale të pakufishme.

Kushdo që është futur në SimCity origjinal ose pasardhësin e tij më të sofistikuar, Cities: Skylines, do ta dijë se një qytet i suksesshëm qoftë edhe virtual është një bishë organike, e gjallë, merr frymë dhe që evoluon gjatë brezave të provave dhe gabimeve, ndërkohë që i përgjigjet kushtet lokale si mjedisore ashtu edhe ekonomike. Me fjalë të tjera, një utopi nuk mund të ekzistojë thjesht me një spërkatje të madhe egoje, një fuqi punëtore të pasigurt ekonomikisht.

E vetmja gjë që Neom ka të përbashkët me sheshet e zymta dhe të pluhurosura të “City” është se drejtohet në masë të madhe nga një njeri i vetëm.

Njëri është arti; dikush aspiron për utopi. “City” funksionon sepse gjithçka që duhet të bëjë është të ekzistojë. Neom, nga ana tjetër, duhet të bëjë gjithçka dhe nuk duket se ka mësuar ndonjë mësim nga e kaluara.

Vizionet megastrukturore të braktisura të shekullit të kaluar na mësuan të jemi jashtëzakonisht të kujdesshëm përballë një përsosmërie të tillë arkitekturore të premtuar.

Top Channel
 

Postime të reja

Theme customization system

You can customize some areas of the forum theme from this menu.

Choose the color combination according to your taste

Select Day/Night mode

You can use it by choosing the day and night modes that suit your style or needs.

Welcome to the forum 👋, Guest

To access the forum content and all our services, you must register or log in to the forum. Becoming a member of the forum is completely free.